Fotogebruik op social media

Mag ik een foto van een ander gebruiken voor mijn social-mediakanalen?

Het korte antwoord: nee, tenzij je toestemming hebt.

Auteursrecht 

Het lange antwoord: ga er voor de veiligheid maar vanuit dat dat op elke foto auteursrecht zit. Voor auteursrecht is weliswaar creativiteit nodig en soms kun je bij een rechter succesvol onderbouwen dat die creativiteit ontbreekt. Bij rechttoe-rechtaan productfoto’s op een witte achtergrond wordt meestal geen auteursrecht aangenomen door de rechter, maar over het algemeen sta je 1-0 achter.

Commercieel gebruik 

Het is een – wijdverbreid – misverstand dat je een foto vrij mag gebruiken als hij ‘op internet staat’ en er niks bijstaat. Je hebt altijd schriftelijke/mail- toestemming van de maker of ‘eigenaar’ van de foto nodig om hem te mogen gebruiken. Een bezoekje aan de advanced search van Flickr kan uitkomst bieden als je op zoek bent naar foto’s die je commercieel mag gebruiken. De wederdienst staat bij de foto vermeld: vaak is dat slechts het vermelden van de naam van de fotograaf. Staat op de foto een persoon, dan heb je soms ook zijn/haar toestemming nodig (zie bij de vraag over portretrecht).

Actie rechthebbende 

Auteursrecht vervalt pas als de maker van de foto 70 jaar is overleden. Of de rechthebbende ook actie onderneemt tegen ongeoorloofd gebruik van creatief eigendom is een tweede; concurrenten, professionele fotografen en fotobanken zoals Getty Images en Masterfile zullen een schadevergoeding vorderen, terwijl een trotse hobbyist het misschien alleen maar leuk vindt dat je zijn foto gebruikt.

Bron: Dohmen Advocaten

Delen
maandag, 1 juni 2020
Delen