De tuinbranche van 2030: de kracht van cultuur bij Kees Smit Tuinmeubelen voor medewerkersgeluk

Op initiatief van Tuinbranche Nederland startten drie expertgroepen in oktober 2023 met het onderzoek naar hoe de tuinbranche er in 2030 uit zou moeten zien. Want de wereld verandert ontzettend snel en daar moeten we in mee. In de periode van het onderzoek zijn door de deelnemers grote stappen gezet. De expertgroepen hebben elk hun eigen uitkomsten opgeleverd. Eén van de uitkomsten is dat de tuinbranche uitblinkt in goed werkgeverschap en goede modulaire arbeidsvoorwaarden. We streven naar een inclusieve, veilige en inspirerende werkomgeving, waar medewerkers zich gewaardeerd voelen en kunnen groeien.

Bij Kees Smit Tuinmeubelen draait het niet alleen om mooie en kwalitatieve meubels, maar ook om een sterke interne cultuur. We spraken met Anneloes Aaftink, HR-manager bij Kees Smit, over hun aanpak: “We zijn groot geworden door klein te blijven”.

“Kees Smit is van oorsprong een familiebedrijf met persoonlijke aandacht voor collega’s, klanten en partners. We zijn specialist in tuinmeubelen met vestigingen in Almelo, Amersfoort en Venlo. Daarnaast hebben we drie webshops voor Nederland, Duitsland en België. In Almelo zit ons distributiecentrum en het kantoor.”

Kun je iets vertellen over de cultuur binnen Kees Smit Tuinmeubelen?

“Onze cultuur draait om vier kernwaarden: aandacht, samen, eigenaarschap en continu verbeteren. Die kernwaarden zijn niet van HR of door HR bedacht, ze zijn van en leven in de hele organisatie. Bij de doorontwikkeling hebben we een projectgroep gevormd en zijn we in gesprek gegaan met collega’s hoe zij de kernwaarden terugzien in de organisatie. Dit vormde de basis voor onze voorbeeldgedragingen. Op deze manier zijn het geen basale woorden meer, maar geven ze richting  aan hoe we met elkaar omgaan en met elkaar samenwerken.”

“Na dit hele proces, hebben we de kernwaarden en voorbeeldgedragingen geïntroduceerd met workshops en een eigen bordspel: het Kees & Co-kernwaardenspel, afgeleid van het bekende Ganzenbord. Via dit spel bespreken we een vraag of stelling die terugslaat op de gedragingen die we hebben opgehaald uit de organisatie. Zo ontstaan er laagdrempelige en goede gesprekken tussen collega’s. Door deze aanpak zijn de kernwaarden verweven in ons dagelijks werk en komen ze terug in gesprekken, beoordelingen en interne initiatieven. De kracht van herhaling zorgt voor betrokkenheid en verbinding. Onze cultuur wordt op deze manier gedragen door de hele organisatie.”

Hoe weten jullie dat deze kernwaarden echt leven?

“Twee keer per jaar voeren we een medewerkersonderzoek uit. Per kernwaarde stellen we drie vragen: hoe ervaar je het zelf, vanuit je leidinggevende en binnen de organisatie? We scoren hier structureel hoog op en dat is een mooie bevestiging. Maar het belangrijkste zijn eigenlijk de verdiepende gesprekken na het onderzoek. De uitkomsten bieden een mooie gesprekstarter en juist die gesprekken leveren waardevolle input op.”

“Daarnaast hebben we een gesprekscyclus van drie gesprekken per jaar. Daarin bespreken medewerkers en leidinggevenden natuurlijk doelen, ontwikkeling en werkplezier. Ook de kernwaarden komen tijdens deze gesprekken aan bod. Op deze manier blijven we constant met elkaar in gesprek en geven we prioriteit aan waar we voor staan.”

Hoe zorgen jullie voor betrokken en enthousiaste medewerkers?

“Nieuwe collega’s starten altijd met een introductiebijeenkomst in Almelo. Ze krijgen uitleg over het bedrijf, onze missie, visie, belofte en natuurlijk over de cultuur. Er is een rondleiding door onze winkel, het hoofdkantoor en het distributiecentrum, zo krijgen ze een duidelijk beeld van de organisatie en voelen ze meteen hoe het bij ons werkt.”

“Ontwikkeling vinden we belangrijk. Daarom hebben we de Kees Smit Academie. Hier leren collega’s alles over onze producten en materialen, over klantgerichtheid én gastvrijheid. In onze academie staat ook een bibliotheek met trainingen voor persoonlijke ontwikkeling. We vinden dit minstens zo belangrijk als professionele groei. We hebben zelfs HR-collega’s die zich specifiek richten op ontwikkeling, in welke vorm dan ook.”

“Doordat we steeds verder groeien, zijn we opzoek gegaan naar manieren om de lijntjes overal in het bedrijf kort te houden. Zo zijn we begonnen met een interne podcast, waarin het MT vertelt wat er speelt binnen het bedrijf. Ook hebben we ‘Keesboek’ (klinkt als Facebook ;-)): een intern platform met alle belangrijke informatie en een tijdlijn voor berichten en foto’s van collega’s. Hierop kan iedereen iets plaatsen. Tot slot organiseren we Eat&Meet-sessies. Hiervoor bezoeken MT-leden één van onze locaties voor een ontbijt of lunch met collega’s. Medewerkers melden zich hier zelf voor aan. Door de informele sfeer worden vaak de mooiste gesprekken gevoerd. Dit zijn een paar voorbeelden van hoe we zorgen dat iedereen zich betrokken voelt en met plezier werkt bij Kees Smit.”

Eén van de doelen in het Tuinretail 2030-onderzoek is meer ruimte voor maatwerk in arbeidsvoorwaarden. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

“Dat staat ook op onze agenda. We geven nu al veel ruimte, bijvoorbeeld bij het overlijden van een dierbare. Dan kijken we naar de behoefte van de medewerker en kijken we niet naar wat daarvoor is vastgelegd. Ook bieden we al een fietsregeling met werkgeversbijdrage en zijn er allerlei groepsactiviteiten rondom vitaliteit. Denk aan deelname aan de Enschede Marathon of volleybaltoernooien. Gewoon voor het plezier en omdat het bijdraagt aan onze cultuur. We willen ook onderscheid maken in verschillende levensfasen van medewerkers. Jonge ouders, oudere medewerkers die na hun pensioen blijven werken – iedereen heeft andere wensen. Hier willen we ook meer op gaan inspelen.”

Tot slot…

“We investeren nu vooral in initiatieven  die onze cultuur en kernwaarden onderstrepen, dat is waarin we ons kunnen onderscheiden van andere branches.”

Delen
vrijdag, 13 juni 2025
Delen