Leveringsproblemen en hogere logistieke kosten

Vanuit tuincentra en de toeleveranciers horen we geluiden en merken we dat er in de hele markt schaarste is aan producten. Ondanks dat de tuincentra niet open zijn zoals we het liefst willen, is de vraag enorm. De schaarste zien we over de hele breedte, bij zowel levende als niet-levende producten.

Het coronavirus zorgt al langere tijd voor logistieke druk, onder andere door een tekort aan containers en mede daardoor enorm oplopende logistieke kosten. De blokkering van het Suezkanaal afgelopen week, heeft deze problemen alleen maar groter gemaakt. De logistieke kosten worden alleen maar hoger, waardoor prijzen onder druk komen te staan. Een vervelende situatie, omdat er vaak al prijsafspraken liggen tussen leveranciers en retailers. Onze oproep is dat leveranciers en retailers met elkaar in overleg gaan over deze situatie en begrip hebben voor elkaars situatie.

Door goede samenwerking in de hele keten, kunnen we er samen voor zorgen dat het voor alle partijen haalbaar blijft. Onderstaand een aantal tips over hoe om te gaan met de situatie:

  • Houd nauw contact met jouw leveranciers of retailers. Informeer elkaar over geschatte leveringstijden en wees transparant over de kosten van logistiek. Zorg voor een eerlijke en duidelijke update naar elkaar.
  • Spreek voor de levering geen specifiek moment af, maar houd rekening met een bandbreedte van enkele weken.
  • Maak gebruik van uitstelregelingen wanneer dat noodzakelijk is.
  • Vraag tijdig de steunmaatregelen aan zoals NOW en TVL. Mochten deze achteraf toch niet nodig zijn, dan kunnen deze bedragen weer teruggestort worden.

Wil je dat we met je meedenken of heb je vragen? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder.

Delen
vrijdag, 2 april 2021
Delen