Referentiecheck

Je bent op zoek naar een nieuwe medewerker. Maar hoe selecteer je nu de juiste medewerker voor jouw bedrijf?

Referentiecheck 

Uiteraard heb je een goed functieprofiel opgesteld waarin je hebt beschreven welke taken en verantwoordelijkheden de medewerker krijgt. En dan begint het selecteren van mogelijke kandidaten. Je ontvangt goede sollicitatiebrieven aangevuld met mooie Cv’s. Maar hoe weet je nou dat alles wat de sollicitant zegt of schrijft waar is? Een referentiecheck kan je helpen! Bij het natrekken van de referenties is het niet alleen belangrijk om te weten of de sollicitant bij de genoemde bedrijven heeft gewerkt maar ook hoe hij binnen dat bedrijf presteerde.

3 tips voor het checken van referenties:

  1. Vraag om toestemming
    Je hebt de nadrukkelijke toestemming van de sollicitant nodig om een referent te benaderen.
  2. Check minimaal 2 referenties na
    Bij het checken van minimaal 2 referenties krijg je een meer evenwichtig beeld.
  3. Stel de juiste vragen.
    Welke vragen zijn belangrijk om te stellen? Hieronder een paar voorbeeldvragen:
  • Wat is je relatie tot de sollicitant?
  • Hoe lang hebben jullie samengewerkt?
  • Wat zijn de dagelijkse werkzaamheden van de sollicitant?
  • Wat zijn de sterke punten en wat zijn de verbeterpunten?
  • Hoe verwacht je dat hij zal functioneren in de functie van ...?
  • Zou je hem opnieuw aannemen?
  • Wat zou een volgende stap in de carrière moeten zijn?
  • Waarom wil de sollicitant bij jouw bedrijf vertrekken?

Vraag om meer informatie

Als je de referenties hebt gecheckt, bespreek dit dan met de kandidaat en vraag door naar zaken waarover je nog meer informatie wilt. Afhankelijk van al deze uitkomsten is het aan jou om een beslissing te nemen om de kandidaat wel of niet aan te nemen.

Social media 

Naast het checken van referenties is er op het internet zoals op Facebook, LinkedIn en andere sociale media mogelijk al veel informatie over de sollicitant/kandidaat te vinden. Het verschil is dat referenties meer informatie kunnen geven over het functioneren en de informatie van sociale media meer over de persoon van de sollicitant. Uit onderzoek blijkt dat 73% van de werkgevers informatie inwint via sociale media maar ook dat 25% van de sollicitanten wordt afgewezen vanwege hun sociale media gedrag. Het posten van ongepaste commentaren en afbeeldingen is de belangrijkste reden daarvoor.

Zorgvuldig informatie inwinnen 

Het advies is dan ook om zorgvuldig informatie over een sollicitant na te trekken. Dat kan dus zowel via sociale media als het natrekken van referenties.

Delen
vrijdag, 24 juli 2020
Delen