Interview: Is een 'chemievrij' consumentenlabel een stap in de goede richting?

​​​​​​​Tuinbranche Nederland organiseerde in november een verkennende bijeenkomst over een ‘chemievrij’ consumentenlabel op planten. De bijeenkomst had als doel om te onderzoeken of we als sector een dergelijk label moeten ontwikkelen. Als dit het geval is, moeten ook kwekers, teeltadviseurs en certificeringinstanties hierbij aansluiten. Zij waren dan ook nadrukkelijk uitgenodigd voor de bijeenkomst.

We spreken Toon Wurfbain, projectleider duurzaamheid bij Tuinbranche Nederland, en Bart van der Starre, eigenaar van kwekerij Starre Group, over het nut van zo’n label.

Waarom is het eigenlijk nog niet mogelijk om biologische planten aan te bieden?

“Het is mogelijk om biologische planten aan te bieden, maar helaas alleen nog op kleine schaal”, aldus Toon Wurfbain. “Voor de hoeveelheid planten die in Nederlandse tuincentra wordt verkocht, is het aanbod biologische planten nu nog veel te laag om de planten die met middelen zijn gekweekt te kunnen vervangen.”

Wat is dan het verschil tussen biologische planten en chemievrij gekweekte planten?

Toon Wurfbain: “Planten hebben kunstmest nodig om in het tuincentrum goed te blijven. Juist omdat ze daar langer staan, is het belangrijk dat ze gezond blijven en overleven voordat ze in de tuin van de consument terechtkomen. Door het gebruik van kunstmest voldoen deze planten per definitie niet aan de eisen die worden gesteld aan biologische planten. Aan de andere kant zijn kwekers steeds verder in het chemievrij kweken. Dit betekent dat planten zonder middelen worden gekweekt, maar wel met kunstmest in het tuincentrum staan. Dat is ook al een stap die we moeten stimuleren.”

Waarom moeten we dat stimuleren?

Bart van der Starre vervolgt: “We moeten kweken met onze kinderen en kleinkinderen in ons achterhoofd. We hebben het de afgelopen jaren misschien wel té makkelijk gehad. Bij een plaag grepen we direct naar middelen. Nu moeten we creatiever zijn, veel meer vooruit denken en zoeken naar alternatieve oplossingen.” Bart van der Starre wil vanaf volgend jaar zijn chemievrij gekweekte assortiment aanbieden aan tuincentra.

Wat draagt een consumentenlabel hieraan bij?

“Kwekers die chemievrij kunnen kweken, kunnen door een label laten zien dat ze goed bezig zijn”, zegt Van der Starre. “Klanten zien op dit moment geen verschil tussen planten die met of zonder chemische middelen zijn gekweekt. Beide planten staan gebroederlijk naast elkaar in het schap. Een label kan duidelijkheid geven en zorgt ervoor dat de klanten die dat willen kunnen kiezen voor chemievrije planten.” 

Wat is de rol van de retail hierin?

“Het laden van het label is iets dat de retail zeker op zich moet nemen”, vindt Toon Wurfbain. “De retail kan klanten informeren dat planten met een dergelijk label chemievrij zijn gekweekt. Kwekers zien nu geen beloning als zij zonder middelen kweken, juist omdat klanten dat niet kunnen zien. Door dit onderscheid duidelijk te maken, hebben consumenten een keuze én is er een stimulans voor kwekers om chemievrij te kweken om zo in aanmerking te komen voor het label.”

Delen
woensdag, 16 november 2022
Delen