Campagne Aardige Aarde officieel gelanceerd bij Tuincentrum De Carlton

Tuinbranche Nederland heeft als één van de 15 ondertekenaars van het Convenant milieu-impact potgrond en substraten een centrale rol in de communicatie naar consumenten. Als vertegenwoordiger van zowel de tuinretail als de potgrondproducenten is deze rol ons op het lijf geschreven. Namens het Convenant hebben wij de bewustwordingscampage Aardige Aarde ontwikkeld. Deze campagne is onlangs officieel gelanceerd door de voorzitter van het Convenant, Gerard Schouw. En waar kan dat beter dan bij een van de 316 bij Tuinbranche Nederland aangesloten tuincentra, De Carlton in ’s-Gravenzande.

Naast de website van Aardige Aarde is een pakket met point-of-sale materialen ontwikkeld. Door deze materialen te plaatsen dragen onze leden actief bij aan het informeren van consumenten. En dat is belangrijk, want om Nederland te vergroenen vormen duurzame potgronden een belangrijke basis.

Met deze campagne maken we tuinbezitters bewust van het belang van duurzamere potgrond, welke rol het convenant daarin speelt, én inspireren we mensen om actief bij te dragen aan een groenere leefomgeving.

Potgrond en substraten vormen de basis voor een efficiënte en duurzame teelt en worden door consumenten gebruikt om huis en tuin groener te maken. Dat heeft veel voordelen. Bijvoorbeeld voor de gezondheid van mensen, de biodiversiteit, wateropvang en het verlagen van de temperatuur in bebouwde gebieden.

De grondstoffen zoals veen die gebruikt worden voor de productie van potgronden hebben echter ook impact op het milieu. Binnen het convenant zijn duidelijke afspraken gemaakt over het verlagen van de milieu impact. Op deze manier gaat het vergroenen van Nederland hand in hand met het vergroenen van de producten die daarbij onmisbaar zijn.

Dit betekent dat er andere grondstoffen worden gebruikt om potgrond te maken en dat de eigenschappen daarmee ook veranderen. Dat dit effect heeft op hoe potgrond er uit ziet en hoe je met veranderende eigenschappen om kan gaan is onderdeel van de campagne. Denk hierbij aan meer of minder water geven, of juist meer bemesting. Het is daarom essentieel dat consumenten hierover ingelicht worden. Zodat zij het gebruik van potgrond hierop kunnen aanpassen. Deze informatie vindt de consument op de website Aardige Aarde.

Heb je de materialen nog niet ontvangen of nog niet opgehangen in de winkel, doe dat dan alsnog.

Voor vragen over Aardige Aarde en de campagne, kan je het contactformulier invullen van Aardige Aarde of contact opnemen met Megan James (E: megan.james@tuinbranche.nl | M: +31 61 526 49 70).

Delen
woensdag, 30 april 2025
Delen