Btw op planten naar nul

Wie denkt dat sierteelt slechts voor decoratie is, onderschat de rol die het speelt in onze leefomgeving. Kijk maar eens naar de temperatuur de laatste dagen en de wetenschap dat groene steden en tuinen dan aantoonbaar vier graden koeler zijn. Al jaren blijkt dat groen een bewezen positieve impact heeft op hittestress én op gezondheid, leefbaarheid en welzijn. Planten verlagen stress, verbeteren luchtkwaliteit, stimuleren biodiversiteit en maken steden klimaatbestendiger. In een tijd waarin verstening en mentale druk toenemen, is groen niet voor de sier. Het heeft een fundamentele waarde.

Juist omdat die waarde zo groot is, zou je verwachten dat de overheid groen stimuleert in plaats van afremt. Daarom is het zo onbegrijpelijk dat het kabinet het verlaagde btw-tarief op de sierteelt wil afschaffen. Een maatregel die vooral lijkt ingegeven door begrotingslogica en niet door maatschappelijke waarde. Want wat gebeurt er als planten voor veel mensen onbetaalbaar worden? Dan verdwijnen ze uit tuinen, balkons, scholen, zorginstellingen en openbare ruimtes. Dan wordt Nederland grijzer, ongezonder en minder toekomstbestendig.

Juist Nederland zou beter moeten weten. Ons land heeft in de wereld van de sierteelt een internationaal erkende voorbeeldfunctie. We zijn niet zomaar een speler; we zijn hét wereldwijde knooppunt van bloemen en planten. Internationale ketens kijken al decennialang naar Nederlandse innovaties, retail, teeltmethoden en duurzaamheidsstandaarden. Als koploper heeft Nederland een verantwoordelijkheid: ons beleid zet de toon voor Europa.

Het wrange is dat we massaal roepen dat steden groener moeten, dat biodiversiteit omhoog moet, dat kinderen meer buiten moeten spelen en dat ouderen langer vitaal moeten blijven. Maar zodra het gaat om de middelen die dat mogelijk maken, krijgt de sector de rekening gepresenteerd.

Groen is waardevol. Het is de eerste stap naar een leefomgeving waarin mensen zich beter voelen, beter functioneren en beter samenleven. Het kabinet zou dat moeten koesteren en niet extra moeten belasten. Het zou de btw op planten juist naar nul moeten brengen. Als Nederland zijn voorbeeldfunctie wil behouden, moet het beleid uitstralen dat groen geen luxe is, maar noodzaak.

De btw-verlaging afschaffen is een keuze die ons allemaal duur komt te staan. Niet alleen aan de kassa, maar vooral in de kwaliteit van onze leefomgeving. En dát is een prijs die we ons niet kunnen veroorloven.

---

Frank & Vrij is mijn persoonlijke column als directeur van Tuinbranche Nederland. De titel verwijst naar de toon die ik nastreef: open, eerlijk en zonder omwegen.

Ik schrijf deze stukken omdat onze sector midden in grote maatschappelijke veranderingen staat: van verduurzaming en consumentengedrag tot politiek, klimaat en ondernemerschap. Dagelijks zie en hoor ik van dichtbij hoe groot de uitdagingen zijn en hoeveel passie er schuilgaat achter elke kas, kwekerij, productiebedrijf en winkelvloer. In mijn columns neem ik de vrijheid om scherp te analyseren, kritisch te prikken en soms een ongemakkelijke waarheid te benoemen. Altijd met het doel om de tuinbranche vooruit te helpen.

Delen
donderdag, 25 juni 2026
Delen

Tag

Nieuws