2023: het jaar van de waarheid voor GS1

Eind van dit jaar moet de GS1 datapool de enige bron zijn voor productdata in de tuin- en diersector. Maar wat betekent dat voor leveranciers? En hoe ver zijn de retailers? Feit is in ieder geval dat alle Nederlandse tuinretailorganisaties achter dit doel staan en dat steeds meer retailers zich aansluiten.

Consumenten zien het digitaal en fysiek winkelen als één. Retailers willen er samen met hun leveranciers aan werken om de klantverwachting waar te maken door aan de achterkant alle logistieke- en verkoopactiviteiten naadloos op elkaar aan te laten sluiten. Digitale en kwalitatief goede productdata zijn daarvoor de fundamenten.

Dit is de belangrijkste reden waarom Aveve, BijSTOX, BTC-Retail, GRS Services, IJsvogel Retail, Intratuin, Malanico, Prickels, Ranzijn Tuin & Dier, Tuincentrum Osdorp, Vijver- en Tuincentrum Pelckmans, Warentuin en Welkoop allemaal commitment hebben afgegeven om vanaf 31 december 2023 de productdata van consumenten- en handelseenheden en productafbeeldingen uit de GS1 datapool te halen.

Het gaat tijd opleveren

“Het gebruik van de GS1 datapool betekent niet alleen winst voor retail, leveranciers zijn er ook bij gebaat. Zij hoeven namelijk nog maar op één plek artikeldata in te voeren i.p.v. in verschillende templates voor verschillende retailers. Het gaat dus tijd opleveren, want we zitten straks niet meer te worstelen met al die verschillende formulieren waarop we de ene keer iets in centimeters en de andere keer iets in millimeters moeten invullen,” zegt Mark Krukkert, manager category management bij Welkoop. “Wij geven inmiddels vol gas en passen onze systemen aan om data en productafbeeldingen uit de datapool te kunnen verwerken.”

Productdata nodig voor consument, processen en wetgeving

Correcte productdata spelen naast het goed informeren van de consument en het bieden van de juiste productbeleving ook een steeds belangrijkere rol in operationele processen. Denk dan aan bestellen, voorraadbeheer, leveren en factureren. Maar ook om te voldoen aan wetgeving voor de opslag, vervoer en online verkoop van producten met gevaarlijke stoffen is productdata nodig. “Verkeerde productdata leidt tot verkeerde productvergelijkingen op webshops, verkeerde bestellingen en extra retouren,” zegt Ard Malenstein, algemeen directeur van IJsvogel Retail, bekend van Pets Place en Boerenbond.

Het kunnen beschikken over goede productdata via één centrale datapool speelt bij al deze zaken een belangrijke rol. De retailers vragen hun leveranciers daarom om hun data via de GS1 datapool aan te leveren. Remco Donselaar, informatiemanager bij Intratuin zegt: “We pakken het nu met de hele sector op, omdat het belang groot is en we een statement willen maken dat retailers het niet alleen kunnen. Wij zijn nu met een projectteam volop bezig om de organisatie voor te bereiden en om de technische connectie met de datapool in te richten.”

De eerste retailers live

GRS Services, Tuincentrum Osdorp en Tuincentrum Pelckmans kunnen al geruime tijd data automatisch via de GS1 datapool ontvangen. Menno de Vreede, hoofd informatiemanagement en automatisering van GRS: “Wij ontvangen via een geautomatiseerde koppeling de data uit de GS1 datapool en verwerken die dan automatisch in ons Product Information Management (PIM) systeem. Er is dan één werkwijze voor alle leveranciers. Alle prijsinformatie verloopt dan via het gestandaardiseerde GS1 prijsbericht. Dit levert ons allemaal aanzienlijke kostenbesparingen op. Een goede kwaliteit van de data in de GS1 datapool en prijsbericht is essentieel om verkopen via winkels en webshops optimaal te laten verlopen.”

Voor leveranciers is het wellicht niet altijd zichtbaar, maar de andere retailers werken ook hard aan het project, ze hebben recent een PIM-systeem aangeschaft, zijn hun IT- en businessprocessen aan het inrichten of halen nu al data uit de GS1 datapool afnemersinterface, zodat ze uiterlijk eind 2023 klaar zijn.

Voordeel voor de hele sector

“Met de GS1 datapool kunnen bedrijven één taal spreken. De hele sector kan ervan profiteren vanwege efficiëntere ketenprocessen en het beter bedienen van de omnichannel klant. Wij zijn blij met het commitment van de retailers en de concrete stappen die ze nu zetten. Leveranciers hoeven binnenkort slechts één keer hun data vast te leggen in plaats van per retailer een Excel productsheet aan te leveren. Daarnaast kunnen meerdere retailers tegelijk die data gebruiken,” aldus Marc Luning, commercieel manager van Tuinbranche Nederland.

Start liever vandaag dan morgen

Wat zijn nu de stappen die leveranciers kunnen zetten? Marco van der Lee, sectormanager doe-het-zelf, tuin en dier bij GS1 Nederland, adviseert om één persoon eindverantwoordelijk voor productdata te maken. “Nu ligt die verantwoordelijkheid vaak bij meerdere personen in de organisatie, die dat allemaal naast hun hoofdtaak doen. Begin vervolgens met het vastleggen van data van één productgroep en ga dan verder met de volgende productgroep. Dus klein beginnen, leren van de eerste ervaringen en vervolgens opschalen. En zoek de samenwerking met retailers op. Zo kun je als leverancier leren van ervaringen met andere leveranciers. Maar de belangrijkste boodschap is misschien wel: begin liever vandaag dan morgen, want eind 2023 komt snel dichterbij!”

Delen
vrijdag, 17 maart 2023
Delen