Tuinbranche houdt omzetgroei vast bij moeilijke marktomstandigheden

De tuinbranche realiseerde het afgelopen jaar opnieuw omzetgroei. Een lichte daling in aantallen verkochte artikelen en een iets hoger prijsniveau resulteerden samen in 2,07 miljard euro omzet in 2022. Dat is een toename van 3,1% vergeleken met 2021. "Onze branche zet ook bij moeilijke marktomstandigheden de trend met omzetstijgingen voort. We zien dit als erkenning voor de beleving die tuincentra bieden", zegt Brenda Horstra, adjunct directeur van Tuinbranche Nederland.

Sinds 2019 (omzet 1,64 miljard euro) is sprake van consistente groei. Marktverstoringen en prijsstijgingen na de Corona- en Oekraïnecrisis en torenhoge inflaties weerhielden consumenten niet van hun bestedingen aan tuinartikelen. Dat geldt evenmin voor laag consumentenvertrouwen en een afnemende koopbereidheid door onzekerheden voor ‘de consument’. Daarnaast spelen voor tuincentra weersomstandigheden altijd een rol bij de aanloop van klanten. Horstra: "Bij deze bijzondere mix van omstandigheden is het niet verbazingwekkend dat we bij de productcategorieën flinke fluctuaties zien."

Variatie

De Tuinmonitor van Tuinbranche Nederland, samengesteld door GfK, laat het gevarieerde beeld zien. Bij ongeveer de helft van de categorieën steeg de omzet, met als uitschieter Tuinkachels, vuurkorven, haardhout, terrasverwarmers: +27%. Met een totale omzet van 14 miljoen euro in 2022 is dit een ‘klein’ product, zoals dat ook geldt voor de sterkste daler, sierbestrating: -10%, naar 11 miljoen euro. Bij de meeste categorieën wisten de tuincentra hun marktaandeel ten opzichte van andere verkooppunten (online en offline) te stabiliseren of te verhogen. Het resulteerde in een toename van het marktaandeel in de totale afzetmarkt van tuinartikelen, van 19 naar 21%.

Verkopen bloemen en planten

In 2022 is voor bijna 300 miljoen euro aan bloemen en planten voor buiten besteed bij tuincentra. Dat is een daling vergeleken met afgelopen jaren (bijna 315 miljoen euro in 2020 en bijna 320 miljoen euro in 2021), maar hoger dan de ruim 275 miljoen euro aan omzet uit 2019. Bij deze productgroep hebben tuincentra een groot marktaandeel (57%); veel meer dan de 7% bij de productgroep bloemen en planten voor binnenshuis, waar de omzet met ruim 5% steeg naar 155 miljoen euro.

Delen
dinsdag, 4 april 2023
Delen

Tag

Nieuws