Coronavirus: Aanpassing maatregelen per 1 juli 2020


Vanaf 1 juli worden de richtlijnen met betrekking tot Corona weer verder versoepeld. Zo ook voor winkels. Gelukkig! Het runshoppen wordt weer wat meer funshoppen, maar wel met de gepaste 1,5 meter afstand. Het bieden van een veilige winkelomgeving en een goede hygiëne blijven prioriteit. Als ondernemers individueel, maar ook als totale retailbranche, zijn we ons bewust van onze verantwoordelijkheid hierin voor zowel klanten als voor onze medewerkers. We vertrouwen erop dat iedereen hierin het maximale voor zijn of haar winkel probeert te realiseren. Immers we willen graag dat Corona ‘onder controle’ blijft en dat we de winkels open kunnen blijven houden.

Onderzoek onder consumenten wijst uit dat goede communicatie op de winkelvloer daarbij van groot belang is. Wees open en duidelijk, liever te vaak dan een keer te weinig. Laat zien wat jij doet om veilig winkelen te borgen en welke hygiënemaatregelen jullie daarvoor in de winkel nemen.

Vandaar dat we naast de 1,5 meter basisregel een aantal suggesties en adviezen geven over hoe je in je winkel / retailbedrijf de maatregelen nog beter kunt realiseren. Dit zijn ‘slechts’ een aantal suggesties. Uiteraard kunnen ‘eigen’ maatregelen nog verder bijdragen.

Horeca
De horeca werkt voor binnen én buiten, ongeacht de omvang van de horecagelegenheid, op basis van reservering (van tevoren of aan de deur), een gezondheidscheck en het toekennen van een vaste zitplaats (placering) aan een tafel of aan de bar. Daarnaast worden alle bezoekers gevraagd zich te registreren. Bezoekers laten vanaf 10 augustus op vrijwillige basis naam- en contactgegevens achter zodat de GGD contact kan opnemen bij een besmetting die verband houdt met de horecagelegenheid. Let er op dat deze gegevens uitsluitend gebruikt mogen worden door de GGD voor het bron- en contactonderzoek en dat de maximale bewaartermijn 2 weken is.

Daarnaast kunnen de veiligheidsregio’s recreatieve instellingen (zoals horeca, pretparken, enz.) sluiten voor maximaal 14 dagen bij constatering van een bronbesmetting door de GGD. Het gaat hierbij om meerdere besmettingen die te koppelen zijn aan de locatie. Winkels zijn niet letterlijk genoemd in de persconferentie of stukken, maar we houden er rekening mee dat het ook voor winkels kan gelden.

Hygiënemaatregelen
In de winkels en distributiecentra is het nu extra belangrijk alle richtlijnen en voorschriften over hygiëne in acht te nemen. Eventueel kan worden geadviseerd om bij het schoonmaken extra aandacht te besteden aan oppervlakken en voorwerpen die door veel verschillende mensen worden aangeraakt.

Denk hierbij aan: pinapparaten, betaalpalen (zelfscan), toonbanken, kassa’s, handgrepen van winkelkarretjes en winkelmanden, flessenautomaat (knoppen), weegschalen, deurklinken, tafels en stoelen, koffiekopjes, borden, bestek, kranen, zeepdispensers, telefoons, toetsenborden.  

Inmiddels is ontdekt dat het virus zeker tot drie dagen besmettelijk blijft op plastic oppervlakken. Neem daarom de hygiënemaatregelen in acht! Handzeep, alcohol, schoonmaakmiddelen (geen glasreiniger) zijn bedoeld om te desinfecteren.

Pinnen? Ja graag!
De kans dat mensen besmet raken via geld is erg klein. Hoewel klanten niet verplicht zijn (of worden) om te pinnen, verzoek ze waar nodig om met hun pinpas te betalen. Bij contant betalen komen klant en kassamedewerkers vaak met elkaar in aanraking en dat is vanwege het coronavirus ongewenst. Bij contante betalingen geld uitwisselen zonder dat er handcontact wordt gemaakt. Zo lopen (kassa)medewerkers minder risico om besmet te maken met het virus.