Algemene voorwaarden

Onlangs heeft Tuinbranche Nederland de Algemene Consumentenvoorwaarden aangepast. De voorwaarden zijn geactualiseerd op de wet- en regelgeving en op het huidige retaillandschap. Zo kunnen we de komende jaren weer vooruit. Het gaat hierbij grotendeels om details. Wij adviseren de oude voorwaarden te vervangen door deze nieuwe Algemene Consumentenvoorwaarden.

Er is één grote verandering in deze voorwaarden. Dat is dat er geen beroep meer gedaan kan worden op de Geschillencommissie. Jaarlijks werden er slechts 2 à 3 zaken voorgelegd aan de Geschillencommissie. De kosten voor de commissie waren zo hoog dat het niet opwoog tegen deze enkele zaken per jaar. Het bestuur van Tuinbranche Nederland heeft daarom besloten hiermee te stoppen. Over het algemeen zien we ook dat 99,9% van alle geschillen tussen een tuincentrum en consument onderling prima worden opgelost. Dat is ook hoe het hoort.

Een consument kan dus geen beroep meer doen op de Geschillencommissie wanneer er sprake is van een geschil. Indien een tuincentrum een zaak wil laten beoordelen door een derde of wil laten bemiddelen, dan kan dat nog wel! Hiervoor kan het tuincentrum zich melden via info@tuinbranche.nl. Vanuit Tuinbranche Nederland zullen we dan, samen met specialisten van INretail op het vlak van consumentenrecht (of eventueel met behulp derden/specialisten), de zaak oppakken. Eventuele externe kosten bij inschakeling van een andere specialist worden doorberekend aan de ondernemer die de zaak aanhangig heeft gemaakt. Dit is overigens niet anders dan in de oude regeling.

Voor meer informatie kan je contact opnemen met Frank van der Heide.

Algemene Consumentenvoorwaarden voor het tuincentrum 2021